Zabraliśmy głos podczas absolutoryjnej sesji Rady Miasta Gdańsk. Michał Błaut i Jakub Marchwicki mieli okazję wyrazić sprzeciw przeciwko absurdalnej inwestycji tramwajowej.
Skrócony zapis sesji, zawierający wypowiedzi mieszkańców BGW (Jakub Marchwicki i Michał Bałut) oraz poruszający kwestie Manhattanu (Agnieszka Wąsowska - Telęga), a także odpowiedzi prezydentów (Dulkiewicz i Grzelak) na poruszone kwestie.
Michał Błaut
Michał skupił się na kontrowersjach wokół inwestycji tramwajowych w Gdańsku, w szczególności budowy trasy przez ul. Klonową do dworca we Wrzeszczu oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Władze Gdańska przeznaczyły 2 mln zł na dokumentację budowlaną 250-metrowego odcinka trasy przez ul. Klonową, jednak projekt ten jest realizowany bez konsultacji społecznych i bez uzyskania decyzji środowiskowej, co budzi obawy o zlekceważenie procedur ochrony środowiska i interesów mieszkańców.
Podobne problemy dotyczą wyboru trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Mimo że ocena oddziaływania na środowisko wskazywała na korzyści z wariantu przez ul. Do Studzienki, władze miasta wybrały bardziej problematyczny wariant przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Decyzja ta została skrytykowana przez ekspertów z Politechniki Gdańskiej, którzy wykazali, że analiza użyta do jej podjęcia była niekompletna i nieobiektywna.
Mieszkańcy czują się ignorowani i oszukiwani, zwłaszcza że dokumentacja budowlana ujawnia problemy wcześniej negowane przez władze, takie jak zagrożenie powodzią w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, co wymaga budowy kosztownego podziemnego zbiornika retencyjnego. Mieszkańcy domagają się większej przejrzystości, uczciwości i uwzględnienia ich interesów w planowaniu inwestycji.
Jakub Marchwicki
Jakub “wyraził głębokie zaniepokojenie dotyczącą planowanej inwestycji tramwajowej w Gdańsku”. Skrytykował brak transparentności i komunikacji ze strony władz miasta, które jego zdaniem systematycznie ignorowały głosy mieszkańców i ekspertów. Jakub podkreślił, że proces informacyjny był nieskuteczny i niewłaściwie prowadzony, co zmusiło go do wielokrotnych interwencji sądowych w celu uzyskania dostępu do kluczowych dokumentów projektowych.
W swoim wystąpieniu szczegółowo omówił techniczne aspekty projektu, które według niego stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa okolicznych budynków. Wskazał na liczne nieścisłości i braki w dokumentacji projektowej, które mogą prowadzić do osunięcia się gruntu i uszkodzenia fundamentów kamienic. Zwrócił uwagę, że miasto nie przedstawiło wiarygodnych środków zabezpieczających ani planów rekompensaty za ewentualne szkody, co dodatkowo pogłębia obawy mieszkańców.
Podsumowując, Jakub zaznaczył, że problem nie dotyczy tylko samej trasy tramwajowej, ale także sposobu zarządzania miastem i podejścia władz do obywateli. Wezwał do bardziej transparentnych i profesjonalnych działań, które uwzględniałyby głosy mieszkańców jako kluczowych interesariuszy inwestycji. Podkreślił, że obecna sytuacja jest wynikiem wieloletnich zaniedbań i braku dialogu, co może mieć poważne konsekwencje dla społeczności lokalnej.